• يکشنبه ٥ شهريور ١٤٠٢-١٣:٣٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٤١٨
واکنش به گزارش حادثه بوستان زیتون:10-173

از ضرورت تشکیل کمیته ای برای شناسایی نقاط حادثه خیز تا تأکید بر حمایت از خانواده آسیب دیده + گزارش تصویری

اعضای شورای اسلامی شهر تهران، در واکنش نسبت به حادثه ناگوار غرق شدن دو کودک در پارک زیتون، تذکراتی برای جلوگیری از حوادث مشابه، شناخت و مجازات مقصران و خاطیان این اتفاق و همچنین حمایت و دلجویی از خانواده آسیب دیده، مطرح کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، در یکصد و هفتاد و سومین جلسه شورا ابعاد حادثه تلخ غرق شدن دو کودک در بوستان زیتون مورد بررسی قرار گرفت و طی آن، شهردار منطقه 21 توضیحاتی در خصوص جزئیات این اتفاق ارائه داد. 
در ادامه، اعضای شورای شهر تهران، پس از استماع گزارش و تو ضیحات شهردار منطقه 21، تذکراتی را در این باره بیان کردند. 
 
اقراریان: شهردار تهران اقدامات لازم را برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه انجام دهد
رئیس کمیته نظارت شورای شهر، ضمن بیان تسلیت به خانواده این دو کودک، خطاب به شهردار تهران، متذکر شد: با توجه به حادثه تلخ غرق شدن دو کودک در پارک زیتون واقع در منطقه ۲۱، نظر به ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران، مصوب اصلاحات بعدی آن، به شهردار تهران تذکر داده می‌شود نسبت به انجام تدابیر لازم به منظور پیشگیری از وقوع حوادث مشابه اقدام و گزارش را ارسال کند. 
 
نجفی: شهرداری برای پیشگیری کمیته‌ بررسی تشکیل دهد
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران، در این باره با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد بروز حوادث این چنینی به ویژه برق گرفتگی و غرق شدگی در برخی بوستان‌های سطح شهر بوده‌ایم؛ اظهار داشت: از شهرداری درخواست می‌شود با شناسایی این موارد بر رفع خطرات احتمالی اقدام کرده و از بروز این حوادث جلوگیری کند.
نجفی در این خصوص پیشنهاداتی بیان کرد: پیشنهاد می‌شود شهرداری تهران کمیته‌ای به منظور پیشگیری از این حوادث در مناطق ۲۲گانه تهران تشکیل دهد تا بتوانیم از وقوع حوادث در بوستان‌ها، پارک‌ها و حتی ایستگاه‌های مترو و اماکنی که حادثه خیز هستند، جلوگیری کنیم.
وی در ادامه پیشنهادی هم خطاب به وزیر آموزش و پرورش داده و بیان کرد: برای دانش آموزان سنین دبستان کلاس‌های آموزشی شنا و نیز کلاس‌هایی به منظور پیشگیری از رخداد این حوادث برگزار کنند چرا که متأسفانه در کل کشور موضوع غرق شدگی در میان این سنین از کودکان بسیار مشاهده شده است. 
 
امانی: شهرداری باید به سرعت در خصوص این حادثه اطلاع رسانی می کرد و واکنش نشان می داد
ناصر امانی، در واکنش به گزارش ارائه شده از سوی شهرداری منطقه 21، ضمن ابراز تأسف از حادثه پیش آمده، نسبت به تأخیر شهرداری تهران و واحدهای ذیربط از جمله مرکز ارتباطات و امور بین الملل، گفت: باید بلافاصله پس از وقوع حادثه، مرکز ارتباطات یا دفتر شهردار تهران باید یک بیانیه می‌داد و‌ می گفت با کمال تأسف شنیدیم چنین حادثه ای رخ داده، ضمن تسلیت به خانواده محترم و ابراز همدردی طبق دستور شهردار تهران، هیئتی مشخص شده به زودی و در ساعات آینده مسئله را در منطقه بررسی می‌کنند و نتیجه اش به اطلاع شهروندان خواهد رسید. چنین کاری انجام نشد. 
وی افزود: شهرداری تهران می بایست از نظر روحی و روانی هم خانواده آسیب دیده را حمایت می کرد و در کنار آنها می بود. شهرداری تهران باید در خدمت این خانواده که دو فرزند دلبندشان را از دست داده اد؛ باشد.
 
تشکری هاشمی: ارائه اسناد و مدارک، رافع مسئولیت‌های ما نیست 
سید جعفر تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه متأسفانه بار اول نیست که شاهد این قبیل حوادث هستیم؛ تذکر داد: بارها اتفاقات تلخی در شهر تهران در مقاطع مختلف زمانی رخ داده است. حوادثی همچون جان باختن دختر بچه‌ای در سه راه افسری در پی سقوط درون چاه، حادثه قطع شدن دست کودکی دیگر در پله برقی در اطراف ایستگاه مترو، حادثه‌ای در برگشت پله برقی در مترو و مجروح شدن چندین نفر، حادثه تخریب در خلازیر و کشته شدن چند نفر از خادمین مردم و موارد مشابه، نشان دهنده آن است که ما با در شهر تهران با موضوع hse برخورد جدی نداریم. 
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه ایمنی به عنوان مهم‌ترین مسئله باید در دستور کار مسئولان شهری قرار گیرد؛ اظهار داشت: الزاماً انجام کار کفایت نمی‌کند. از زحماتی که همکاران در شهرداری تهران متحمل می‌شوند؛ ممنونیم اما ‌اینها دلیل نمی‌شود که به موضوعات ایمنی کم توجهی شود. همه این‌ها راهکار دارد و در خصوص آن‌ها باید چاره‌اندیشی شود. قرار نیست که بعد از وقوع هر حادثه‌ای دلیل آن را بیان کنیم. مشخص است که هر حادثه‌ای دلیل دارد؛ بنابراین کشف دلیل چندان اهمیت ندارد اینکه چه تدبیری اندیشیده شود و چه پیش‌بینی‌هایی انجام شود که دیگر شاهد موارد این چنینی نباشیم، مهم است. 
وی افزود: دلیل نمی‌شود که با ارائه اسناد و مدارک در اینجا عنوان کنیم که مسئولیت بر عهده پیمانکار بوده و کارفرما مسئولیتی ندارد. این رافع مسئولیت‌های ما نیست لذا به شهردار تذکر داده می‌شود که منتظر حوادث و بعد پاسخگویی به آن‌ها نباشد؛ شهرداران نواحی هر منطقه‌ای باید نسبت به شناسایی نقاط آسیب پذیر در مجموعه خود اقدام کند.
 
کاشانی: کنار مردم بوده و دنبال تبرئه کسی نباشیم 
حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به فرمایش رسول اکرم(ص) با این مضمون که فرزندان ما، جگر گوشه‌های ما هستند و اتفاق رخ داده بسیار سنگین است؛ در واکنش به توضیحات شهردار منطقه ۲۱ متذکر شد: اینکه بگوییم در این حادثه پیمانکار مسئول است؛ مربوط به مرحله آخر است. آنچه در حال حاضر حائز اهمیت است این است که خانواده خانواده‌های این کودکان احساس کنند که ما فارغ از هر تقصیری در کنار آن‌ها هستیم. 
وی تأکید کرد: مطالبه خانواده عزادار در این باره رعایت انصاف است و هدف ما این است که این باور را در دل آن‌ها زنده کنیم که ما محل رجوع هستیم؛ ما حرفمان این است که ما به عنوان شهرداری دنبال تبرئه کسی نیستیم؛ ما باید کنار مردم باشیم و برای اینکه حقی از کسی ضایع نشود چندین بار موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم. باید به طور جدی و قاطع این موضوع را پیگیری کنیم تا دیگر شاهد تکرار آن نباشیم، لذا درخواست می‌شود با تمام شرایط موجود در کنار خانواده این دو کودک بوده و به آن‌ها کمک کنید تا آرامش خود را بیابند. باید تمام تلاش خود را در این خصوص انجام دهیم تا باور و اعتماد مردم به شهرداری تقویت شود.
 
پوریافر: شهرداری در کنار خانواده دو کودک غرق شده است 
در ادامه بررسی ابعاد این حادثه، پوریافر، شهردار منطقه 21 در پاسخ به تذکرات اعضای شورای شهر، با بیان اینکه کمیته ایمنی بازرسی‌های مستمر را انجام می‌دهد و این گزارش‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ تأکید کرد: اینکه پروتکل‌ها ایراد دارد، بحث دیگری است. بنده همان لحظه‌ای که از حادثه مطلع شدم، با خانواده تماس گرفتم و اعلام کردم هر اقدامی نیاز باشد انجام می‌دهیم. ما اعلام کردیم که نگران چیزی نباشند و شهرداری در کنار آنها خواهد بود.
شهردار منطقه ۲۱ تهران گفت: بنده از قول شهردار تهران و رئیس شورای شهر تهران به خانواده پیام همدردی را منتقل کردم. در این حادثه با قشر فرهیخته‌ای رو به رو شدم و هیچ تنشی وجود نداشت و فارغ از علت حادثه، یک رویکرد همراه با فرهیختگی را از سوی این خانواده شاهد بودیم. 
 
در تلاشیم دیگر استخر روباز ایجاد نکنیم 
وی با بیان اینکه تیم HSE مدیریت بحران و آتش نشانی در محل حادثه حضور داشتند، گفت: همانطور که گفتیم تیم دادستانی نیز موضوع را بررسی می‌کند؛ ما اطلاع رسانی‌های لازم را انجام داده‌ و پیگیر مخازن دفنی هستیم تا استخر روباز نداشته باشیم. 
شهردار منطقه ۲۱ با بیان اینکه جدی گرفتن HSE به معنای عمل کردن است، بیان کرد: همانطور که برای حمل و نقل بودجه خوبی در نظر می‌گیریم؛ باید برای HSE نیز بودجه و برنامه کلان پیش بینی شود. لذا تقاضا می‌شود این موضوع در اولویت قرار گیرد چراکه پیش از این بنا به دلایلی تعدیل شده است. برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را برای منطقه ۲۱ پیش بینی و در برنامه سال بعد نیز لحاظ می کنیم تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.
 
گزارش تصویری این جلسه را در لینک زیر ببینید:
yun.ir/agpkw9

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: